Miten tehostat viestintää odottamattomassa tilanteessa

Sosiaalisen median aikakausi on tehnyt meistä tasa-arvoisia viestijöitä. Viestintä on mahdollista kaikille, sitä tapahtuu koko ajan, kaikkialla ja kaikenlaisista aiheista.

Kommunikaatiovalta on nyt meillä jokaisella ja viestinnän kontrollointi on muinaismuisto vain. Jokamiehen ja –naisen oikeudella on myös varjopuolensa – heikko medialukutaito tai spekulaatiot voivat käynnistää myrskyn vesilasissa. Yhtä hyvin yrityksen sanat ja teot saattavat olla myös oikeasti ristiriidassa ja aiheuttavat siksi aiheellista luottamuspulaa.

Osallistuin Meltwaterin webinaariin, jonka aiheena oli someaikakauden älykäs kriisiviestintä yrityksissä.

Tässä 10 kohdan työkalupakki miten tehostat viestintää odottamattomassa tilanteessa:

1.Punnitse onko kyseessä todellinen kriisi

Miksi keskustelu on käynnistynyt? Kuka sitä johtaa?

On olennaista ymmärtää minkälaisia mainehaittoja ja vaikutuksia liiketoimintaan keskustelu saa aikaan, ja muistaa mittakaava omassa reagoinnissa. Yleensä jokin laukaisee keskustelun, mutta tyyntymisvaiheen jälkeen keskustelu painuu unholaan. Ammattitaitoa on tunnistaa, milloin on syytä reagoida heti.

2. Järjestäydy ja viesti

Varmista, että yrityksesi eri yksiköt ovat tietoisia tilanteesta, siitä miten edetään ja kuka viestii.

3. Selvitä tapahtumien kulku

Muodosta tilannekuva monitoroimalla uutisia ja somea sekä tunnista vaikuttajat.

4. Arvioi mitä vaikutuksia tapahtuneella voi olla yrityksesi maineelle ja liiketoiminnalle

5. Kuuntele

Kuinka laajasti ja nopeasti viesti leviää? Ketkä viestinviejistä ovat puolellamme, ketkä meitä vastaan? Miten media reagoi?

6. Määrittele oma viestisi: mitä itse haluat sanoa vallitsevassa tilanteessa
Älä aliarvioi myöskään maksetun median voimaa.

7. Määritä viestintäkanavat

Minkä kanavien kautta tavoitat erilaiset yleisösi parhaiten?

8. Viesti

9. Monitoroi kuka ja miten viesteihin ragoidaan

Valmistaudu vastaamaan tarvittaessa.

10. Opi tapahtuneesta – onko yrityksessäsi toimintatapoja tai näkemyksiä, joita tulisi tarkastella uudessa valossa?

10 Steps to Smarter Crisis Communication /Meltwater webinaari 22.6.2015/asiantuntijat Therese Danielsson, Marketing Manager Sweden sekä Hope Ostgaard, Marketing Director Nordic

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s