Pysy aina sellaisena kuin oot. Vai antaisitko asiakkaan auttaa?

PALVELUMUOTOILU

Onko osaamisesi ylivertaista? Tiedätkö kysymättäkin mitä asiakkaasi haluavat tulevaisuudessa? Uskotko, että ilmiöt tulevat ja menevät, mutta pysyvä on ikuista? Kilpailukykyäsi ei maailman muutokset heilauta. Palvelumuotoilu on ismi, joka ei taatusti kosketa sinua!

Onnea valitsemallasi tiellä!

Tässä muutama lisävinkki, joiden avulla pysyt varmasti kaidalla polulla:

1. Vaienna asiakkaan ääni

Haluaako asiakas taas kertoa tarpeistaan? Pysy lujana ja pidä tuotteesi ja palvelusi kehitys pienen piirisi käsissä. Ettei viisaus vaan valu vääriin käsiin. Mitä siitäkin seuraa, jos kaikkien tarpeita lähtee kuuntelemaan. 90 % tuotelanseerauksista epäonnistuu, mutta se ei sinua kosketa. Menestys on yksin omissa käsissäsi.

2. Fiilistele prosesseilla

Kilpailuetusi nojaa prosesseihin, ei käyttäjiin. Nyt ja tulevaisuudessa. By the book ja suunta on selvä. Kaikkea kannattaa testata piiiiitkään, sillä hitaasti hyvä tulee. Ketteryys on start-upien jargonia!

3. Unohda viestintä – tuote kyllä puhuu puolestaan

Asiakkaat kyllä löytävät tuotteesi. Ja ostavat. Koska ne ovat hyviä. Teithän markkinatutkimuksenkin taannoin. Viestintään ei paukkuja kannata pistää, tuote on houkutellut ennenkin.

Sen pituinen se.

Onneksi todellisuus on tarua toiveikkaampaa.

InterQuest Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan jo 80 % suomalaisten yritysten johdosta tiedostaa, että asiakkaiden osallistamisella on strategista merkitystä kilpailukyvylle. Hienoa, sillä kukapa ei toivoisi lisää ostajia, maksajia ja suosittelijoita. Kehitystä vaatii edelleen käytäntöjen luominen ja niiden jakautuminen osaksi yrityskulttuuria.

Muutos käynnistyy aktiivisesta dialogista. Se ei tarkoita että asiakkaalta kysytään mitä pitää tehdä. Vaan sitä, että asiakas siirtyy juhlapuheiden kohteesta tekijäksi, joka voi aidosti auttaa oikeiden kysymysten etsimisessä ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa.

Kun asiakkaasi seuraavan kerran haluaa kertoa tarpeistaan, onko sinulla varaa olla kuuntelematta?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s